بازار تجارت نوار نقاله ثابت

نوار نقاله ثابت یا تسمه نقاله وسیله ای برای جابه جایی اجسام مختلف در مکان های گوناگون است که انواع مختلفی دارد که هر کدام ممکن است سازندگان مختلفی داشته باشد. این تجهیزات امروزه به یکی از وسایل مهم در صنایع مختلف تبدیل شده اند.

بازار تجارت نوار نقاله ثابت

انواع نوار نقاله ثابت موجود در بازار

انواع نوار نقاله ثابت موجود در بازار نوار نقاله یکی از تجهیزات مهم برای جابه جایی اجسام مختلف است که امروزه بیش از هر زمان دیگری اهمیت و نقش خود را در صنایع مختلف نشان می دهد. 

این ماشین آلات جابه جایی و انتقال حجم قابل توجهی از یک کالا را در مدت زمان بسیار کوتاه بر عهده دارند. این امر به سبب پیشرفت تکنولوژی و یافتن راه های ساده تر توسط انسان بوده است تا بتواند کار های خود را در مدت زمان کوتاه تر و با صرف انرژی کمتر به انجام رساند.

در این راستا تولید انواع نوار نقاله با هدف انتقال و جابه جایی آسان در دو نوع نوار نقاله ثابت و متحرک صورت گرفته است. نوار نقاله ثابت در یک مکان و ارتفاع ثابت قرار داده شده و تغییر نمی کند.

نوار نقاله دارای چندین قرقره و یک حلقه است که عمل جابه جایی کالا توسط آنها صورت می گیرد. کانوایر یا نوار نقاله از مواد اولیه ای تهیه می شود که در انواع نوار نقاله ثابت قابل مشاهده است. این مواد عبارتند از:

  • لاستیک، نیتریل
  • پی وی سی، چرم
  • اورتان، نئوپرن، پلی استر، نایلون

چند لایه بودن از مشخصات انواع نوار نقاله مورد استفاده در بخش صنعت می باشد. به عنوان مثال نوار نقاله دو لایه دارای لایه زیرین تشکیل شده از لاشه با ترکیبی از پلی استر، نایلون و پنبه می باشد. لایه رویی نیز نوعی پوشش لاستیکی یا پلاستیکی می باشد. 

استفاده از نوار نقاله ثابت برای جابه جایی قطعات لاستیکی

استفاده از نوار نقاله ثابت برای جابه جایی قطعات لاستیکی

در گذشته جابه جایی مواد و اجسام مختلف به کمک نیروی انسانی انجام می گرفت. از آن جا که انسان همواره به دنبال یافتن راه هایی برای انجام ساده کار ها بود، به ساخت تجهیزات و ماشین آلاتی نظیر نوار نقاله انجامید که توانست با سرعت بسیار بالا و دقت بیشتر کار های خود را به انجام برساند.

ایمنی نیروی کار و افزایش سرعت پاسخگویی به مشتریان متقاضی کالا سبب شد تا کیفیت محصولات تولیدی با دستگاه هایی مانند کانوایر ارتقا یابد.

نحوه انتخاب نوار نقاله به نوع محصول و کالای مورد نظر بستگی دارد. در این مورد نحوه حرکت قرقره ها و همچنین انتخاب نوع نوار نقاله ارتباط مستقیم با محصول دارد. 

امروزه انواع نوار نقاله ثابت برای جابه جایی در بیشتر صنایع مانند تولید قطعات لاستیکی به کار گرفته می شود که جابه جایی آنها را سهولت می بخشد. 

قطعات لاستیکی شامل انواع پیچ و مهره لاستیکی و همچنین قطعات خودرو می شوند که در واحد تولیدی از طریق نوار نقاله به بخش های دیگر انتقال می یابند. 

استفاده از نوار نقاله ثابت که به جای نیروی انسانی در این بخش به کار برده می شود سبب تسهیل و سهولت در کار شده و همچنین سرعت کار را به طور قابل ملاحظه ای افزایش می دهد.

برای جابه جایی قطعات لاستیکی با توجه به اندازه قطعه نوار نقاله ثابت در اندازه های مختلفی ساخته می شود. برای مثال اندازه های زیر برخی ابعاد به کار رفته برای این منظور می باشند:

  • 50، 60، 80 سانتی متری
  • 100، 120 سانتی متری

از طرفی کارخانجاتی که به دنبال استفاده از نوار نقاله به جز اندازه های ذکر شده باشند می توانند با تولید کنندگان آن تماس حاصل نموده و تقاضای ساخت سفارشی این قطعات را بنمایند. 

به این ترتیب کارشناسان این رشته از مکان و صنعت مورد نظر می توانند بهترین نوع نوار نقاله را به خریدار پیشنهاد دهند. از طرفی استفاده از نظرات کارشناسان می تواند از خرید های بی مورد و غیر ضرور اجتناب نماید.

جنس و عرض و ضخامت نوار نقاله ثابت

جنس و عرض و ضخامت نوار نقاله ثابت یکی از موارد تمایز انواع دستگاه نوار نقاله ثابت جنس و ابعاد آن از نظر طول، عرض و ارتفاع و همچنین ضخامت می باشد. 

انواع نوار نقاله ای که در بخش های مختلف تولیدی به کار برده می شوند به عنوان مثال نوار نقاله بارگیری که عمل حمل محصولات مختلف تولیدی یک کارخانه را بر عهده دارند قابلیت ساخت در ابعاد متفاوت را دارند.

از طرفی جنس مواد به کار رفته در این دستگاه نیز از عواملی است که از اهمیت خاصی برخوردار است. به عنوان مثال موارد زیر بخشی از نکاتی هستند که در این زمینه مورد توجه قرار می گیرند:

  • تعداد لایه های نوار از نظر تعداد، ضخامت نوار نقاله ثابت، فاصله، نوع استاندارد های به کار رفته و نوع نوار لاستیک، کد تار و پود هر لایه بر اساس استاندارد
  • خواص مکانیکی نوار نقاله از جهت میزان استحکام کششی و سختی، چسبندگی بین لایه ها و همچنین مقاومت سایشی
  • میزان مقاومت شیمیایی در برابر مواد مختلف و همچنین میزان مقاومت حرارتی در صورت قرار گرفتن در معرض حرارت
  • محل استفاده و شرایط کاری به کارگیری آن، میزان مقاومت در برابر پارگی در لایه رویی یا لایه زیرین، بررسی طول نوار نقاله، میزان 

جنس برخی نوار نقاله ها و مواد به کار رفته شده در آن به گونه ای است که در حین بسته بندی و انبار داری تغییر شکل نداده و همچنین مشخصات کیفی آن مانند نام شرکت تجاری تولید کننده و تاریخ تولید بر روی بسته بندی آن حک شده است. 

آموزش نحوه کار با نوار نقاله ثابت

آموزش نحوه کار با نوار نقاله ثابت یکی از خدماتی که بسیاری از شرکت های سازنده نوار نقاله ثابت در کنار دیگر خدمات خود برای مشتریان در نظر می گیرند، آموزش نحوه کار با نوار نقاله است که از اهمیت خاصی برخوردار است.

بسیاری از تجهیزات و ماشین آلات مختلف دارای دفتر چه راهنمائی هستند که این دفترچه توسط شرکت های سازنده دستگاه طراحی تهیه شده است.

بنابراین در زمان خرید و نصب این دستگاه مشاهده دفترچه اطلاعات دستگاه می تواند در مورد نحوه کار با آن راهنمای خوبی باشد.

افزون بر این ها به جز دفترچه فنی، معمولا سی دی نیز به همراه دستگاه تهیه می شود که به صورت عملی نحوه کار با دستگاه و آشنایی با قسمت های مختلف آن را برای خریداران و اپراتور های دستگاه فراهم می سازد.

همچنین از آن جا که این تجهیزات در مدل ها و کاربری های متفاوت تولید می شوند که هر دستگاه نیازمند به کار گیری فنون خاص خود در زمان استفاده است.

به عنوان مثال در این زمینه نحوه قرار گیری پیچ های رولیک یا پیچ های سمت راست و چپ از مواردی است که در زمان کار با دستگاه باید مد نظر قرار گیرد. 

به طور کلی آموزش هایی که مربوط به نحوه کار با نوار نقاله می شود، عموما توسط کارشناسان شرکت تولید کننده یا نمایندگی های فروش آن به صورت عملی در زمان نصب به اپراتور های دستگاه ارائه می شود. 

نحوه کار با این تجهیزات بسیار ساده و آسان است و این امر یکی از مزیت هایی است که موجب کاربرد وسیع آنها شده است.

مزایای استفاده از نوار نقاله ثابت نسبت به دیگر نوار ها

مزایای استفاده از نوار نقاله ثابت نسبت به دیگر نوار هانوار نقاله یا کانوایر یا تسمه نقاله یکی از تجهیزات بسیار محبوب در بخش های تولیدی می باشد. این وسیله به دلیل مزایای زیادی که دارد به جزئی جداناپذیر از بخش های صنعتی مبدل شده است. این مزایا عبارتند از:

  • افزایش راندمان و میزان بازدهی کاری نسبت به روش های به کارگیری از نیروی انسانی
  • حذف یا کاهش هزینه های سرویس و نگهداری و یا جابه جایی، قابلیت طراحی ساده و آسان و استفاده بهینه از فضای موجود
  • کاهش صدمات وارد شده به نیروی انسانی در حین حمل و جابه جایی محصولات مختلف، قابلیت نصب انواع حسگر های کاربردی اعم از حسگر های وزن و توزین، شمارشگری، بر چسب زن و …
  • جلوگیری از تماس انسان با بخش های آلوده در بخش هایی مانند کوره های صنعتی و کوره های پخت 
  • انجام کار به صورت پیوسته و تمام وقت و بدون وقفه، قابلیت بسته بندی و اندازه گیری یک محصول در مدت زمان معین
  • ذخیره انرژی و وقت و جلوگیری از اتلاف انرژی به هر دلیل، قابلیت نقل و انتقال ساده مواد، قابلیت کنترل و تنظیم سرعت حرکت تسمه نقاله و کنترل تعداد خروجی ها
  • قابلیت استفاده در صنایع حساس مانند صنعت تولید مواد غذایی و صنایع دارویی

به جز موارد فوق می توان به امکان ساخت سفارشی انواع نوار نقاله ثابت اشاره کرد. بسیاری از واحد های تولیدی بنا به ظرفیت تولید و همچنین نوع فعالیت خود می توانند سفارش تولید این تجهیزات را به تولید کننده ارائه دهند.

این سفارش می تواند شامل نوع نوار نقاله، اندازه و ابعاد آن و همچنین کیفیت ساخت آن باشد. از این رو شرکت های سازنده می توانند مشاوره ساخت این ماشین آلات را نیز به متقاضیان ارائه نمایند. 

کاربرد نوار نقاله ثابت در صنعت

کاربرد نوار نقاله ثابت در صنعت امروزه استفاده از نوار نقاله ثابت در صنعتی به دلیل افزایش راندمان کاری اجتناب ناپذیر است و به همین دلیل امروزه در بسیاری از صنایع می توان شاهد استفاده از دستگاه نوار نقاله بود. به عنوان مثال صنایع زیر از جمله بخش هایی هستند که استفاده از نوار نقاله در آنها بسیار رایج است:

  • صنعت تولید مواد غذایی و کارخانجات صنایع غذایی
  • صنایع معدنی، صنعت دارو سازی، صنایع شیمیایی و پتروشیمی، صنایع کشاورزی
  • فرودگاه ها، صنایع خودروسازی، صنعت راه و ساختمان و انبار داری، 

صنایع فوق تنها بخشی از کاربرد گسترده نوار نقاله را در بخش صنعت نشان می دهد. در اتوماسیون صنعتی استفاده از نوار نقاله با اهداف و به منظور کاربری های متفاوتی صورت می گیرد که مهمترین آنها عبارتند از:

  • استفاده از نوار نقاله در تمامی مراحل تولید از ابتدایی ترین مرحله تا نهایی ترین آن یعنی بسته بندی و عرضه
  • کاهش آسیب های انسانی به جهت حمل اجسام و صرفه جویی در وقت و انرژی و کاهش نیاز به نیروی انسانی
  • صرفه جویی در زمان با استفاده از سیستم نوار نقاله تمام اتومات و ایجاد فرصتی برای کار های مولد و توسعه کسب و کار
  • نصب ساده و آسان و نحوه کار آسان، انعطاف پذیر و تنظیم سیستم نوار نقاله مورد نظر، انتقال ساده و آسان مواد از بخش های مختلف تولیدی و همچنین انبار به قسمت های دیگر
  • شناسایی ایرادات مربوط به کالای مورد نظر و عیب یابی آن، تنظیم سیستم بر اساس اهداف آتی

در بخش صنعتی انواع مختلفی از نوار نقاله ثابت به کار برده می شوند که عبارتند از:

  • نوار نقاله بارگیری، نوار نقاله ناودانی، نوار نقاله چرخشی
  • نوار نقاله غلتکی، نوار نقاله زنجیری، نوار نقاله شیب دار
  • نوار نقاله تسمه ای، نوار نقاله مغناطیسی، نوار نقاله ثقلی

هر کدام از نوار نقاله نام برده شده در بخش های خاص خود به کار می روند. مثلا نوار نقاله زنجیری در بخش صنعت راه و ساختمان و معادن و همچنین صنایع غذایی به کار برده می شود. دیگر این که انواع بسته های کارتنی و کیسه های گونی محصولات به کمک نوار نقاله زنجیری قابل انتقال است.

ارقام دیگر نوار نقاله بارگیری در صنایعی مانند کارخانجات سیمان سازی یا مواد معدنی مورد استفاده قرار می گیرند. 

در خطوط بسته بندی حبوبات نیز نوار نقاله دستچین استفاده می شود که سبب دستچین شدن حبوبات به صورت یکدست و یکنواخت و عاری از هر گونه شن و سنگ خواهد شد. این نوع نوار نقاله در خطوط آماده سازی و سورت میوه نیز کاربرد داشته و به این منظور قابل تنظیم و کنترل می باشند.

برتری نوار نقاله ثابت نسبت به دیگر نوار نقاله ها

برتری نوار نقاله ثابت نسبت به دیگر نوار نقاله هانوار نقاله ثابت یکی از انواع نوار نقاله است که همان طور که از عنوانش پیداست، نوعی نوار نقاله است که از نظر ارتفاع ثابت می باشد.

با توجه به طراحی خاص انواع نوار نقاله در نمونه های تولید شده می توان به خوبی برتری نوار نقاله ثابت را بر دیگر انواع نوار نقاله مشاهده نمود.

نوار نقاله ثابت به دلیل عدم نیاز به جابه جایی کمتر آسیب دیده و به همین دلیل عمر طولانی تری دارند. از نمونه نوار نقاله های ثابت نوع صاف آن است که از رایج ترین این سیستم ها به شمار می آید. 

حمل و نقل داخلی و استفاده از ابزار های برقی جهت جابه جایی مواد مختلف از جمله خصوصیات این دستگاه است. نوار نقاله قابل ساخت با مواد طبیعی یا مصنوعی است که مواد مصنوعی شامل پلی استر و نایلون شده و حمل مواد را از یک سمت به سمت دیگر بر عهده دارند.

خطوط مونتاژ و همچنین خطوط بسته بندی و تفکیک مواد از یکدیگر از جمله بیشترین موارد کاربرد نوار نقاله هستند که می توانند به سهولت عمل انتقال را از یک نقطه به نقطه دیگر به انجام برسانند.

ساده ترین و عمومی ترین نوار نقاله ثابتی که همه افراد در طول عمر خود با آن مواجه شده اند نوار نقاله های انتقال دهنده کالا در یک فروشگاه زنجیره ای عرضه کننده مواد غذایی می باشد.

این تسمه نقاله ها به گونه ای می باشند که افراد پس از خرید، کالای خود را روی آن قرار داده و به قسمت پیشخوان به وسیله نوار نقاله جابه جا شده و به دست اپراتور دستگاه می رسند

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

تماس با ما